Na zaproszenie Gminy Inowrocław oraz Fundacji ORION z Orłowa, w dniach 4-9 września odwiedzi nas delegacja z Włoch, na czele z prezydentem autonomicznej prowincji Bolzano (Trydent Górna Adyga, Południowy Tyrol, 116 gmin), Panem Roberto Bizzo. Zwiedzą m.in. Kujawy, Krajnę i Pałuki. Poznają Toruń i Inowrocław. Bydgoszcz, Chełmno oraz Dolinę Dolnej Wisły zobaczą w dniu 6 września (środa).
Nasi goście są szczególnie zainteresowani rozwojem turystyki i wymianą doświadczeń w tym zakresie. Choć Prezydent Bizzo zarządza niezwykle atrakcyjnym turystycznie regionem, o czym mieliśmy okazję się przekonać w maju br, Trydent Górna Adyga pozostaje w cieniu potężnych marek turystycznych – gł. Wenecji i Verony. Stąd chęć poszukiwania nowych kontaktów i współpracy. Południowy Tyrol to włoski region o silnych tradycjach rolniczych, przejawiających się m.in. w prostej, naturalnej kuchni. Na tle obfitości światowej sławy zabytków – jego sielskie, górskie krajobrazy pełne pastwisk i winnic, nigdy nie grały pierwszoplanowej roli w krajowym ruchu turystycznym. Współczesna turystyka ma jednak to do siebie, że rzeczy niegdyś pospolite – stają się dziś poszukiwane. Ciągnie nas z przepełnionych i hałaśliwych miast do kwiecistych łąk, rozległych dolin i górskich strumieni. Do prostej wiejskiej kuchni i życzliwych ludzi, którzy nie zdążyli się jeszcze zmęczyć turystami.
Wizyta w naszym województwie jest inicjatywą młodego włoskiego artysty, Mirko Dematte, który dzięki częstym wizytom w Polsce, w tym – w naszym regionie, postanowił łączyć ze sobą ludzi i otwierać nowe drzwi dla promocji obu miejsc. Posługuje się w tym celu dwoma najbardziej wdzięcznymi dziedzinami – kulturą i turystyką. Mirko, od kilku edycji wyścigu Tour de Pologne, jest wykonawcą statuetek dla jego zwycięzców.
Choć wizyta pozostaje nieoficjalna – niemal w każdym z odwiedzanych miejsc przyjmą nas ich gościnni gospodarze. My też zabiegamy o rozwój turystyki, mając po sąsiedzku tak silne marki jak Mazury czy Pomorskie. Chętnie wymienimy nasze doświadczenia i nawiążemy nowe kontakty. Przedstawimy też rozwijany od dwóch lat projekt “Kujawsko-Pomorskich Konstelacji dobrych miejsc” – turystycznej marki województwa.